Blog

Hvad skal indgå i en erhvervslejekontrakt?

En erhvervslejekontrakt sætter rammerne for lejemålet og fastsætter, hvilke forpligtelser og rettigheder både udlejer og lejer har i løbet af lejeperioden. Der er mange forskellige betingelser, der skal indgå i erhvervslejekontrakten, og det er vigtigt, at kontrakten dækker alle de relevante dele af et erhvervslejemål.

Nogle af de områder, erhvervslejekontrakten skal dække, er bl.a. huslejens størrelse, opsigelse og ophævelse af lejemålet, vedligeholdelse og lejerens brug af det lejede. Inden for de fleste af disse områder kan udlejer og lejer frit aftale sig frem til de specifikke vilkår, som skal gælde for erhvervslejemålet. Et af de områder, som er præget af ufravigelige bestemmelser, er opsigelse og ophævelse af lejemålet. Her kan man altså ikke lave en aftale om vilkår, som er anderledes end dem, der er angivet i erhvervslejeloven.Hvis du er i tvivl om, hvordan en erhvervslejekontrakt skal udformes og struktureres, kan du med fordel tjekke denne tjekliste til erhvervslejeloven fra Erhvervsstyrelsen. Den indeholder alle de centrale elementer, som bør indgå i en erhvervslejekontrakt, så du kan gennemgå, om din kontrakt lever op til loven.

Hvilke kontortyper findes der i et kontorhotel?

Som iværksætter skal man på et tidspunkt finde kontorpladser, som kan danne ramme om virksomheden. Det kan dog være besværligt at finde hoved og hale i de mange forskellige muligheder, der udbydes i forbindelse med kontorlokaler. Derfor vil vi i denne artikel rette fokus mod en af mulighederne, som mange virksomhedsejere har stor glæde af, nemlig kontorhoteller.

Hvad er et kontorhotel?

Som det første er det nok en god idé at klargøre, hvad et kontorhotel i det hele taget er for en størrelse. Et kontorhotel er kort fortalt en kontorbygning, hvor man som virksomhed lejer en andel af kontorpladserne. Derudover følger der samtidig en række faciliteter og forskellige servicer med i prisen, som gør det lettere for virksomhedsejerne at holde fokus på det vigtigste og drive forretningen. 

Blandt de forskellige faciliteter og servicer ser man typisk ting som en bemandet reception, rengøring, mødelokaler, internet, frokostordninger, parkeringsmuligheder og sociale arrangementer for blot at nævne et udpluk.

De faste kontorpladser

Når man lejer sig ind på et kontorhotel, vil man oftest få muligheden for at gøre brug af tre forskellige typer af kontorlokaler. Den første mulighed er faste kontorpladser, som man typisk finder i de åbne kontormiljøer som et fælleskontor. Man kan forvente, at man får en fast arbejdsstation på fælleskontoret, som altså deles med en række øvrige virksomheder. Lokalerne, man lejer sig ind på, er i de fleste tilfælde allerede udstyret med borde, stole og øvrigt inventar.

De lukkede kontorpladser

Den næste kontortype, man kan leje sig ind på, er lukkede kontorpladser, som er meget populære. Når man lejer en lukket kontorplads, får man sit eget kontor, og man deler derfor ikke pladsen med en masse andre virksomheder. På en lukket kontorplads har man selv kontrol over, hvor mange arbejdsstationer der skal være i lokalerne, mens man samtidig selv er herre over indretningen af kontoret. Ulempen ved de lukkede kontorpladser er, at man er en smule mere isoleret fra det sociale på kontorhotellet.

De fleksible kontorpladser

Den sidste mulighed omfatter de fleksible kontorpladser, som er et forholdsvist nyt koncept i kontorhoteller. De fleksible kontorpladser betyder, at man ikke får en fast plads på kontorhotellet, og det kan derfor til dels sammenlignes med at tage på en café eller kaffebar for at arbejde. Med en fleksibel kontorplads i et kontorhotel får man dog adgang til de forskellige servicer og faciliteter, der udbydes, hvilket blandt andet omfatter mødelokalerne og netværket.Når man er på udkig efter nye kontorpladser, kan man ofte få hjælp af kommunen. I Odense Kommune kan man f.eks. få hjælp til at finde et iværksættermiljø, hvor man etablere sin virksomhed.

Find erhvervsejendomme i København og omegn

Uanset om du som forretningsdrivende eller indehaver af en startup- eller produktionsbaseret virksomhed leder efter de helt rigtige rammer for dit business eventyr, går du aldrig helt galt i byen med erhvervsejendomme i København. Hovedstaden kan byde på et stort og varieret udvalg af virksomhedsejendomme, som er anvendelige til snart sagt alle tænkelige formål.

Med over seks hundrede tusind indbyggere lægger København sig skarpt i spidsen når det handler om befolkningstal. Hovedstaden udgør til stadighed et attraktivt mål for tilflyttere, såvel fra udlandet som fra resten af Danmark. Og samtidig kan København prale af et blomstrende erhvervsliv, som på alle måde synes at være i konstant fremgang.

Der er altså rige muligheder for succes når man placerer sin virksomhed i erhvervslokaler i København. Det er selvfølgelig vigtigt at være opmærksom på hvilke lokaler, man har brug for, og så selvfølgelig deres beliggenhed. 

I det følgende kan du læse mere om fordelene ved at leje henholdsvis butikslokaler, kontorlokaler og lagerlokaler i København og de tilstødende forstæder, og blive klogere på hvor du finder de lokaler, som modsvarer dine krav.

  1. Hvor finder jeg de mest lukrative butikslokaler i København?

Som indehaver af en detailbutik er beliggenhed af allerstørste betydning for din forretnings succes. Derfor bør du kigge på butikslokaler i de områder, som kan byde på det mest effektive flow af potentielle kunder blandt de købeparate publikum.

Du kan for eksempel med stor fordel vende blikket mod Strøget – Københavns berømte gågade – og dennes sidegader og parallelstrøg. Strøget er den største trafikåre for gående i København, og udgør samtidig et ikke ubetydeligt shoppingpotentiale. Med en butik på Strøget er du garanteret den bredest mulige eksponering, og har mulighed for et betragteligt salg.

  1. Hvor skal jeg leje kontorlokaler i København?

Er din virksomhed fortrinsvis kontorbaseret, vil du have større fleksibilitet når det handler om hvor du vil placere denne. Det kan dog stadig godt betale sig at tage beliggenheden i betragtning, og lede efter kontorlokaler et sted med gode forbindelser til såvel offentlig transport som de større hovedtrafikårer.

Tjek for eksempel Ørestaden – en forholdsvis ny Københavnsk bydel beliggende på Amager. I Ørestaden er der lys og luft, nybyggede kontorbygninger, og god adgang til såvel Metro og Øresundstog som til motorvejen. Denne fører i øvrigt til Kastrup, hvor du finder Københavns Lufthavn, og over Øresundsbroen til Sverige.

  1. Find de bedste lagerlokaler i Københavns forstæder

Ligeledes har Storkøbenhavn masser at byde på, når det gælder produktionsfaciliteter og lagerlokaler. Omegnskommuner så som Herlev, Glostrup og Ballerup kan præsentere store erhvervs- og industrikvarterer, hvor du kan finde alt hvad hjertet kan begære af virksomhedslokaler, der er velegnede til eksempelvis lager og produktion.
Disse lagerlokaler og produktionshaller har som oftest tilknyttet kontorlokaler og alle nødvendige faciliteter, for eksempel toilet og bad, omklædningsrum, tekøkken og lignende. Og så vil det som regel være nemt at finde parkeringspladser nær lagerlokaler i Københavns forstæder.

Tre ting at kigge efter når du skal vælge kontorlokaler

Er du på udkig efter de helt rigtige lokaler til opstart eller drift af din virksomhed? Så er det altid en god idé at have prioriteringerne på plads inden du kaster dig ud i den store lokalejagt. 

Der er mange forskellige faktorer, som kan have afgørende betydning for om du får succes med at drive forretning. Du skal selvfølgelig først og fremmest tage virksomhedens branche og størrelse i betragtning, og du bør have øje på omkostningerne. 

Derudover er der faktorer så som ejendommens type og indretning samt selvfølgelig beliggenhed, som du bør være særligt opmærksom på, såfremt du har brug for nem tilgang til lokalerne.

I det følgende kan du blive klogere på nogle af de vigtigste elementer, som bør indgå i din søgning efter de rette kontorlokaler.

  1. 1. Beliggenhed

Selv om du driver en virksomhed, som i høj grad benytter sig af moderne medier såsom internettet og diverse samarbejdsplatforme, er det stadig smart at placere sig tæt på sine kunder. Hvis hovedparten af dine kunder befinder sig i hovedstadsområdet, kan der være en vis idé i at kigge efter kontorlokaler i København eller nærmeste omegn. 

Med et centralt beliggende hovedsæde i eller i nærheden af den danske hovedstad får du tilmed fordelen af en aldeles velrenommeret adresse. Det at residere i københavnsområdet er forbundet med såvel prestige som troværdighed. 

Samtidig har kan du høste frugterne af en beliggenhed tæt på store hovedtrafikårer i form af diverse motorveje og indfaldsveje samt de større togstationer i hovedstaden – og selvfølgelig Kastrup Lufthavn!

  1. 2. Lokalernes størrelse og indretning

Hvilken slags erhvervslokaler, du er på udkig efter, vil i høj grad afhænge af din virksomheds type samt dens størrelse. 

En mindre virksomhed med få ansatte vil næppe få behov for et større selvstændigt domicil. Her vil du med fordel kunne kigge i retning af et af de mange kontorhoteller, som ligger i eller nær de større danske byer. 

Booker du din virksomhed ind i et fuldt serviceret kontorhotel, får du og dine medarbejdere fordelen af at kunne benytte diverse faciliteter – mødelokaler, parkeringspladser, kantine med videre – som en del af lejen. 

Samtidig vil udgifterne i reglen være til at overskue. Og I får fornøjelsen af at dele erhvervslejemål med andre spændende virksomheder.

  1. 3. Faciliteter og ekstra features

Som tidligere nævnt bør du tage din virksomheds størrelse og type i betragtning når du vælger kontorlokaler. Men du bør også overveje om der er brug for særlige faciliteter. Det kan for eksempel være lagerlokaler til opbevaring af varer, produktionslokaler, eller måske et rum der er velegnet som showroom.
Du bør også sikre dig, at dine nye kontorlokaler ligger tæt på offentlig transport, eller har tilknyttede parkeringspladser. Dette vil gøre livet meget nemmere for dig, dine medarbejdere, og gæster til virksomheden.